Elamaa-veden-pinnalla

Yrityksen kehittäminen

2017 alkoi ensimmäinen yritysryhmähanke jossa olimme Anskun kanssa mukana. Hanke toteutettiin Keuruun seudun matkailuyrittäjien kesken ja Jyväskylän Ammattikorkeakoulu hallinnoi hanketta. Jälkikäteen on hyvä todeta, että onneksi ei tiedetty, mihin lähdimme mukaan. Tämä siis POSITIIVISESSA mielessä. Meille hanke oli menestys niin tavoitteiden saavuttamisen kanssa, mutta hanke poiki paljon kaikkea muutakin, esim. aivan uuden yritysidean. Tuon hankkeen johdosta aloimme tekemään myös kotisivuja pienille yrityksille Majatalo Designin nimellä.

Tässä juuri alkuviikosta mietimme Anskun kanssa, monessako yritysryhmässä tai -hankkeessa olemme olleet mukana tuon vuoden 2017 jälkeen, emmekä enää muista sitä. Luku on kuitenkin enemmän kuin viisi ja vähemmän kuin kymmenen. Jossain vaiheessa meillä oli jopa kaksi eri projektia yhtä aikaa menossa. Onko tämä järkevää? Välillä kyllä oli ajankäytön kanssa ongelmia, kun tekemistä oli vähän liikaa. Tämä ensimmäinen yritysryhmähanke on poikinut jos jotakin uutta ja yllättävää, mutta kaikkein parasta on ollut ne kontaktit ja verkostoituminen. Itse inhoan tuota sanaa verkostoituminen, mutta sen merkitystä ei vaan voi millään väheksyä.

Enemmän kuin aavistimme

Tuosta ensimmäisestä Jamk:n hallinnoimasta hankkeesta tehtiin myös loppuraportti, joka oli lehti. Riihon Majatalo oli siinä esiteltynä (sivut 20-21) juuri sen takia, että me koimme ryhmästä saadun hyödyn erittäin tärkeäksi. Artikkelista on kuva liitteenä. Meillä oli tietenkin tietyt odotukset ryhmän tuloksista, mutta vain osa niistä toteutui. Mutta, hankkeen kautta saimme paljon sellaista positiivista, mistä ei osattu edes unelmoida. Meille tuli jo hyvin aikaisessa vaiheessa, jo viimeistään toisen yritysryhmän aikana, sellainen olo, että on melkein rahan haaskausta olla lähtemättä mukaan tällaisiin ryhmiin ja hankkeisiin. Yritys tarvitsee kehittämistä, me tarvitsemme kehittämistä ja kun on tahoja, jotka myös haluavat auttaa ja ohjata meitä, niin tottakai otamme kaiken avun mielellämme vastaan. Lisäksi myös valtio tulee näitä hankkeita erittäin hyvin.

Aikaisemmin mainitsemani loppuraportti lehden muodossa esiteltiin Tampereella Ahlmanin oppilaitoksen tiloissa maaliskuussa 2019. Olimme Anskun kanssa tuolla kutsuttuina kertomassa omista kokemuksistamme tästä kyseisestä hankkeesta ja esittelemässä Riihon Majataloa. Tämäkin esittäytyminen on yllättäen poikinut meille uusia juttuja, mutta vasta nyt tämän vuoden aikana. Satakunnan Ammattikorkeakoulu oli jollain tavalla osana tuota ensimmäistä hanketta ja Samk:n edustajat olivat siis läsnä, kun loppuraportti julkaistiin. He hallinnoivat erästä hanketta, ja sieltä tuli kymmenisen yrittäjää tutustumaan Riihon Majataloon aikaisemmin tänä vuonna. Nyt tällä viikolla olimme mukana webinaarissa (jos  videon toisto ei automaattisesti käynnisty oikeasta kohdasta, niin meidän osuus alkaa ajassa 50min 31sek) kertomassa meidän kokemuksistamme taas. (Jos kiinnostaa, mitä suomalaisessa matkailuskenessä tapahtuu muuallakin, niin kannattaa katsoa koko video. Siellä on monta kotimaista matkailuyritystä tai kohdetta esittelemässä omaa toimintaansa. Videon kokonaiskesto on noin 2h 40min.) Kyseiseen webinaariin meidät pyydettiin mukaan, koska ”meidän kokemukset hankkeista ovat olleet niin hyvät.” Me kerromme meidän arjesta Majatalon yrittäjinä ja joku saa siitä voimaa omaan toimintaansa. Samoin me voimaannnumme toisten palautteesta, mutta myös siitä, että kuulemme, miten toiset toimivat ja työskentelevät. Me emme koskaan puhu kilpailijoista, vaikka toinen yritys saattaa toimia lähes samalla konseptilla kuin me toimimme. Meille he ovat ystäviä, kavereita, kollegoita, mutta ei koskaan kilpailijoita. Toki seuraamme, mitä alalla tapahtuu, hyvinkin aktiivisesti. Kun joku kokee onnistumisen, niin me iloitsemme heidän kanssaan tästä. Jos meille ei mahdu vieraat jonakin tiettynä ajankohtana, niin pyydämme heitä kysymään tarjousta joltain muulta toimijalta ja vaikka annamme yhteystiedot.

Arkea vai eksotiikkaa

Meidän arki voi olla myös suomalaiselle eksoottista, tai se voi antaa voimia sille kollegallemme jossain päin Suomea, joka näkee että me olemme onnistuneet jossakin ja että hän on oikealla tiellä. Sama toimii toki toisinkin päin. Riihon Majatalo on pieni tekijä, mutta meillä on toiveet, haaveet ja suunnitelmat kuitenkin vähän isommasta. Ei nyt kuuta tavoitella taivaalta, mutta tavoitteenamme on saada työllistettyä paikallisia ihmisiä, myös nuoria sekä tarjota töitä paikallisille yrittäjille tarjoamalla heidän palveluita meidän vieraille. Jotta me tähän päästään, niin silloin korostuvat myös ne meidän verkostot ja suhteet, eikä koskaan tiedä, minkä nurkan takaa tulee vastaan se oikea kontakti. Tällä viikolla saattoi käydä näin, että oikea kontakti tuli vastaan, kun olimme siinä webinaarissa kertomassa kokemuksistamme. Kesällä tällainen kontakti tuli vastaan, jonka kautta on mahdollista saada Majataloon uusia asiakasryhmiä. Koronaongelma on estänyt tämän asian realisoitumisen. Korona sai sen kuitenkin aikaiseksi, että meillä oli aikaa suunnitella ja rakentaa tuotteet siihen pisteeseen, että kun korona helpottaa, meillä on asiat valmiina. Yhtenä tekijänä tähän kuuluu oikean myyntikanavan löytyminen. Sekin on todennäköisesti jo löytynyt. Kolmaskin oikea kontakti meillä tuli alku kesästä vastaan Facebookin kautta. Hän puolisonsa kanssa pyörittää matkatoimistoa Keski-Euroopassa. He etsivät alkukesästä mielenkiintoisia majoituspaikkoja ja kohteita Suomesta. Vinkkasimme Majatalosta ja loppukesästä he tulivat meille vierailulle. Tämänkin suhteen odottelemme koronan ”ohi menemistä”.

Sanomme kyllä

Miten tämä kaikki liittyy yhteen? No, me näemme sen juuri niin kuin alussa sanoin, että onneksi emme tienneet mihin lähdimme mukaan osallistuessamme siihen ensimmäiseen yritysryhmään. Asiat ovat vain edenneet omalla painollaan, ehkä mekin olemme jotain tehneet siinä matkan aikana, olemme kehittäneet, olemme kehittyneet, olemme verkostoituneet, olemme sanoneen kyllä monelle mielenkiintoiselle asialle ja tulemme jatkossakin sanomaan. Pyrimme olemaan aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja tästä aivan huikeana esimerkkinä on se, että Iltalehti poimi kahteen kertaan meidän Facebook päivityksen ja teki siitä jutun lehteen (Anrin hillokellari ja Pelasta pörriäinen). Meillä on apuna myös mainostoimisto, joka on ollut aivan mieletön apu. Hyvää kirjanpitäjää ei pidä unohtaa tässä vaiheessa. Iina on ollut meille erittäin iso tuki ja turva. Juuri äskettäin päättyi yksi yritysryhmähanke, jonka näkyvin anti vieraillemme on kaksi mainosvideota, joista toinen on jo julkaistu. Ensi vuoden alussa alkaa seuraava hanke, johon jo ilmoittauduimme mukaan.

Mikko
Mikko
Mikko on toinen Riihon Majatalon omistajista. Hän vastaa pääasiassa Riihon Majatalon verkkosivuista ja toimistotöistä. Kun soitatte Majataloon, niin Mikko todennäköisesti vastaa puheluusi. Koulutukseltaan Mikko on ekonomi. Nykyään Mikko on eläkkeellä pahojen selkäongelmien vuoksi.Riihon Majatalo sijaitsee Keuruulla Keski-Suomessa.
Share
Share